Tijdens de Friese Lente vond de lancering hiervan plaats met een kick-off in Slieker. Na een hoge opkomst en een moeilijk selectieproces, werden er drie teams gekozen. Dit waren muzikant tays in samenwerking met filmmaker Karisha, Alexander Moto in samenwerking met filmmaker Drico en Esther de Jong met filmmaker Jan Martien. Deze drie teams hebben de afgelopen maanden hard gewerkt, met een budget van 2500 euro en de bijbehorende workshops via coaching op maat, om hun videoclip te realiseren.
In thuis werkten artiest tays en beeldmaker Karisha samen aan een videoclip die de kijker meeneemt in een wereld van vergezichten en symmetrie. ‘Voor mij voelde BeeldRuis als een waar rollercoaster.’ zegt tays. ‘Het ene moment zat ik vol extase en het andere moment zat ik met mijn handen in het haar door de uitdagingen die op ons pad kwamen.’ Voor tays was dit de eerste keer om op zo’n professionele manier een videoclip te maken. ‘De samenwerking met Karisha en de rest van het team liep heel fijn. We hebben een product gemaakt waar iedereen trots op is en het heeft de toon gezet voor de nieuwe richting en kwaliteit waar ik met mijn werk naartoe wil.’ Ook voor beeldmaker Karisha wat dit de eerste keer op deze manier in teamverband. ‘BeeldRuis gaf mij de kans om als beginnend regisseur een videoclip te maken in teamverband, met budget. Vanaf het indienen van ons plan werkte tays en ik samen aan het concept en begon de clip al te leven. Om het vervolgens ook echt te kunnen realiseren met een groep gemotiveerde creatievelingen is voor mij de droom. We hebben alles guerrilla-stijl gedaan en dat zorgt ervoor dat je flexibel leert te zijn en uitdagingen niet uit de weg gaat. Om te zien dat iedereen op z’n eigen stukje levert wat dan bij elkaar komt en wat tot zo’n mooi eindresultaat gemaakt vanuit het hart is zo lonend. Zo heb je in één weekend zoveel gedaan en meegemaakt wat vanuit het niets is ontstaan. Van een brandende woonkamer buiten tot een luchtbed op de wilde Noordzee gooien met veel wind. Makkelijk was het niet, maar daarvoor maak je ook geen film natuurlijk.’
In Head First neemt Alexander Moto de kijker mee in de ruwe koude golven en omgeving van West-Friesland. ‘Het proces van BeeldRuis heb ik ervaren als verrijkend op mijn artistieke ontwikkeling.’ zegt Moto. ‘Voorheen had ik nog nooit zó veel werk in de productie van een videoclip gestoken en ook zo'n hand gehad in het uitdenken van het concept hiervan. De samenwerking met filmmaker Drico en tekenaar Jort ging super vloeiend en persoonlijk heb ik tijdens het maakproces mijn liefde voor acteren herontdekt.’ ‘Wat heb ik genoten van het maken van de videoclip voor BeeldRuis.’ vertelt Drico. ‘De muziek van Moto en Jort sprak mij erg aan en ik zag al snel dat wij hier creatief lekker outside the box konden gaan. Daar is niet altijd ruimte voor, maar bij deze clip konden we helemaal los. De samenwerking was super. We konden goed effectief samenwerken en daarnaast hebben we het ook heel erg leuk gehad.’
Nieuwe Zinnen van Esther de Jong kwam in september al uit, maar dat maakt de eindpresentatie op 15 november niet minder. ‘Voor ons was BeeldRuis een fijne manier om een video te kunnen maken.’ zegt Esther. ‘Ten eerste qua budget, omdat we nu iets meer mogelijkheden hadden voor onze video. Maar daarnaast ook door de andere twee teams die meededen en de projectleiders vanuit BeeldRuis. We bleven wat in contact met elkaar en konden elkaar zo ook wat verder helpen. Uiteindelijk hebben Nieuwe Zinnen alsnog in een weekend moeten filmen en had Jan Martien daarna nog twee weken voor de edit. Het was wellicht een wat stressvolle planning, maar het bood ook de kans voor spontane acties en ideeën. Met een groep vrienden op een soort stressvolle en warme roadtrip en ondertussen hier en daar van alles filmen. Ik kijk er met veel plezier en opvliegers op terug.’ Filmmaker Jan Martien beaamt dit. ‘Esther en ik kennen elkaar al jaren en hebben al veel samengewerkt, aan videoclips maar ook muziek. Het mooie is dat Esther en ik elkaars werk eigenlijk altijd heel mooi vinden en dus elkaar helemaal vertrouwen om buiten de lijntjes te werken. We proberen elke keer weer ons nieuwe werk op een andere manier in te springen. Dit keer wilden we all-in gaan op twee dingen: locaties en kostuum. Ik denk dat beide aspecten gezien het budget goed gelukt zijn. Het ruimtepak en de props zijn echt geworden zoals ik het voor me zag en ik denk dat je enorm veel productiewaarde voelt in de hoeveelheid en variatie van de locaties. We hebben heel het internet afgestruind op zoek naar plekken die je het onbestemde, surrealistische en licht post-apocalyptische gevoel geven waar we naar op zoek waren. En vervolgens zijn we in een weekend heel Nederland en België afgereden. Hoewel ik het ook wel een flink stressvol project vond: super veel locaties, maar geen locatiescouts omdat we daar geen tijd voor hadden. Heel veel shots om te filmen, maar geen shotlist want we weten de locaties niet precies. En een heleboel potentiële scènes uitgedacht, maar nog geen idee welke scenes op welke locaties gingen werken. Improvisatie! En Esther moest het pak aan in de volle zon met dertig graden. Heftig. Maar uiteindelijk zijn we super blij met wat het is geworden, het plaatje, het verhaal, de muziek, het pak, het spel, de vormgeving, vfx. En inderdaad, zonder Beeldruis hadden we dit zo niet kunnen maken.’
Op 15 november is het zover in de Stadskas: de presentatie van die videoclip aan het publiek. In een open en eerlijk gesprek met moderator Afrida vertellen de makers over hun proces, waar zij tegenaan liepen, waar zij energie van kregen en de do’s en don’ts. Ook zullen de artiesten live optreden en de avond afsluiten met hun exclusieve en niet-eerder vertoonde videoclip, behalve Nieuwe Zinnen dan 😉
Wij willen iedereen dan ook uitnodigen, makers die zich eerder hebben opgegeven of die zich willen opgeven voor een volgende editie, om je bij dit gesprek te voegen en ook jouw stem te laten horen.